Gastsprekers en thema-vieringen

Themavieringen voorjaar 2024

Waar komt het kwaad in de wereld vandaan?

In de Martelaren kennen we al jaren in de Adventstijd de maand van de Gastsprekers. Sinds vorig jaar hebben we in de 40 dagentijd een drie- of viertal themavieringen, waarbij onze eigen voorgangers de overweging over één thema houden. Vorig jaar was dat thema “Verlossing”, dit jaar gaan we proberen een voorzichtig antwoord te vinden op de moeilijke vraag hoe het kwaad in de wereld komt.

Waar komt dat kwaad vandaan in een wereld waarin we toch naar het goed streven? Hoe komt het dat het slechte mensen vaak voor de wind gaat, terwijl goede mensen soms door het ene na het andere ongeluk worden getroffen? Hoe kan Auschwitz, Vietnam, Oekraïne, Gaza?

Deze vraag stellen – gelovige – mensen al eeuwen en een echt antwoord is er nog nooit gevonden. Wij gaan daar in de Adventstijd mee aan de slag, maar pretenderen niet dat wij het definitieve antwoord zullen vinden.

De Amerikaanse rabbijn Harold Kushner (1935-2023) schreef een beroemd boek over dit thema: “Als het kwaad goede mensen treft”. Hij schreef dit boek nadat zijn zoontje, bij wie als baby de ziekte Progeria was geconstateerd, op 15-jarige leeftijd gestorven was. En hij nam als basis om deze ellende te verklaren het Bijbelboek Job.

Door het verhaal van Job te analyseren kwam hij tenslotte (op een poging) tot een antwoord op zijn vraag hoe het komt dat goede mensen zo vaak door het kwaad worden getroffen.

In de eerste van de themavieringen zullen wij aandacht besteden aan dit nog steeds zeer leesbare en goed doorwrochte boek.  De  voorganger in de tweede viering laat zich inspireren door Ettie Hillesum, de Joodse vrouw, die uit eigen beweging naar het kamp Westerbork ging, om haar mede-joden te helpen en die later zelf ook op transport werd gezet naar een van de nazi-vernietigingskampen.

De laatste voorganger zoekt de invalshoek bij Dietrich Bonhoeffer, de Duitse theoloog en verzetsstrijder, die in WO II door de Duitsers vermoord is.

Op die manier proberen we tot een aarzelend antwoord te komen op de vraag “Waar komt het kwaad in de wereld vandaan?”

25 februari Frans Woortmeijer (overweging) LWM
3 maart  Frank de Haas en Pastor Marianus (overweging) Meerklank
10 maart Ari van Buuren (overweging) LWM

*****

Informatie en toespraken gastvoorgangers uit  2023 en voorgaande jaren vindt u hier.