overweging Ari van Buuren

Startzondag 14 september 2025 Numeri 21,4-9; Johannes 3, 13-17

  • 1

Wàt een week was het de afgelopen dagen! Eerst het mooie nieuws.

Op zondag 7 september is de jong gestorven Carlo Acutis als éérste millenial heilig verklaard. In 2006 stierf hij op 15-jarige leeftijd aan acute leukemie. Hij zette zich in voor vrienden, wier ouders gingen scheiden; en voor gehandicapte leeftijdgenoten, als zij gepest werden. Hij had een passie voor de eucharistie, waarover hij veel schreef op zijn website. Hij reisde vaak naar Assisi, waar hij conform zijn wensen ook opgebaard is.

Daarna kwamen er minder heilige: kwade dagen!

De aanval van Israël in Qatar op een Hamas-onderhandelaarsdelegatie afgelopen dinsdag vind ik dubieus.

De drones van Poetin op 10 september boven Polen, door Poolse èn Nederlandse gevechtsvliegtuigen neergeschoten, zijn dubieus. Komt er nòg meer oorlog?

Ook p 10 september werd in de VS de 31-jarige conservatieve activist en evangelicale Trump-vertrouweling Charlie Kirk neergeschoten tijdens  een debat op de Utah Valley University. Lastig vind ik de combinatie van MAGA en christelijk geloof. En: komt er nu nòg meer polarisatie of misschien wel een burgeroorlog in de USA?

Door dit alles werd op donderdag bijna vergeten, dat het toen 9-11 was. Op 11 september 2001 vlogen 2 vliegtuigen opzettelijk de Twin Towers te New York in. Deze aanslagen veranderden de wereld voorgoed….

  • 2

Vandaag: 14 september is de Dag van de ‘Kruisverheffing’ –  gekoppeld aan de Lezingen met daarin de Koperen/Bronzen Slang: Numeri 21, 4-9 en Johannes 3, 13-17.

Die Kruisverheffing verwijst naar de vondst van Jezus’ graf en kruis rond 325 – zo’n 1700 jaren geleden! Het Kruis werd gevonden bij opgravingen op last van Keizerin Helena (ong. 248-329), moeder van Constantijn de Grote.

Op die plek staat de vaak verwoeste en steeds herbouwde Heilig Grafkerk, beheerd door zes elkaar alsmaar betwistende kerken. Daarom gaven de Ottomanen in 1852 aan 2 Palestijnse families het sleutelbeheer, wat tot op vandaag nog zo is.

In 637 veroverden islamitische vorsten Jeruzalem. De Kruistochten begonnen in 1096 onder Paus Urbanus II: hij riep tijdens het Concilie van Clermont op tot strijd tegen joden en moslims. Er hadden 9 Kruistochten plaats tussen 1096 en 1272: 2 eeuwen lang. Ze waren ook  gericht tegen ketters en de Oosterse christenen.

Elkaar betwisten en be(k)vechten: ook dezer dagen zien wij niet anders. De Kruisverheffing wijst ons een heel andere weg.

  • 3

Kort voordat de Israëlieten het Beloofde Land zouden binnentrekken zijn ze het hélemaal zat. Het volk werd ongeduldig, lazen we in Numeri 21. Letterlijk staat er in het Hebreeuws: “onderweg kon de ziel van het volk het niet langer verdragen….” Ze keren zich tégen God en tégen Mozes. Er komt dan ook nog ’s een gifslangenplaag op hen af. De mensen kiezen daarom eieren voor hun geld, en geven hun verzet op. Mozes doet dan iets wonderlijks: hij zet een slang van koper of brons op een paal. Wie ernaar opkijkt blijft in leven.

In het Johannes-evangelie maakt Jezus er een soort schaduwbeeld van.

Hij zegt over zichzelf: “De Mensenzoon moet omhoog worden geheven zoals Mozes eens de slang ophief in de woestijn, opdat eenieder die gelooft in Hem eeuwig leven zal hebben.” Daarom zong Meerklank in haar Openingslied: ‘Toen kwam een teken naar ons toe: een God die onze broeder is, licht in de duisternis…’

  • 4

Bij de voorbereiding van pater Yan en mij met Elianne Weijens en Karin Quint van Meerklank kwamen we echter eerst tot de conclusie, dat de 40-jarige woestijntocht van de Israëlieten toch ook wel èrg lang was. Hoe houd je dat vol? Je gaat dan zwalken tussen bekeren en omkeren en terugkeren. Het duurt veels te lang! Hoe houd je dat vol? Blijf je vertrouwen op Gods redding? Hoe houd je de Hoop levend? Daarom zong Meerklank als Tussenzang een Lied van steeds hopen: steeds maar hopen, dat het goed zal komen.

  • 5

‘Elk huis heeft zijn kruis’, zeggen wij in een oude spreuk. Dat is zó waar!

Laten wij ons daarbij echter vooral spiegelen aan Jezus. Bij Zijn Kruisverheffing horen wij zijn laatste woorden en gebeden. Dit zijn Zijn Zeven Kruiswoorden

  1. Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen!
  2. Vrouwe, zie: uw zoon! – zie: je moeder!
  3. Amen, vandaag nog zul je er mèt mij zijn, in het paradijs
  4. Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?
  5. Ik heb dorst
  6. Het is volbracht
  7. Vader, in uw handen beveel ik mijn geest

Laten wij ons op ònze beurt inzetten om sterker te zijn dan wat wij soms anderen opleggen: ons kruis van onze fouten en tekorten; sterker dan ons egoïsme, onze onverschilligheid, ons veroordelen. Sterker, omdat we Jezus’ weg willen gaan.

  • 6

In onze tijd waarin iedereen vaak in de eigen bubbel zit, waarin de polarisatie zo sterk is, waarin de autocratie in het groot en in het klein groeit en groeit – daar verkondigt  het kruis van Jezus, dat liefde de sterkste kracht is. Zo verheffen wij het Kruis midden in onze samenleving.

Daarom schijft Paulus schrijft in zijn brief aan de kerk te Filippi, hoofdstuk 2, 6-11 over Jezus:  “ Hij heeft zichzelf ontledigd en de gestalte van een slaaf aangenomen. Hij is aan de mensen gelijk geworden. En als mens verschenen heeft Hij zich vernederd; Hij werd gehoorzaam tot de dood, de dood aan een kruis. Daarom ook heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam verleend die boven alle namen staat,  opdat in de naam van Jezus iedere knie zich zou buigen, in de hemel, op aarde en onder de aarde, en iedere tong zou belijden tot eer van God, de Vader: de Heer, dat is Jezus Christus.”

  • 7

Belijden wij na een korte stilte samen met Meerklank in haar Geloofslied: ‘Angst kan ons verlammen, ons gebed lijkt onverhoord – maar als het vuur ontvlamt, dan stap ik moedig, hoopvol voort. Verwacht het wonder maar, hef fier het hoofd!’

Laten wij er samen een goed nieuw kerkelijk seizoen 2025-2026 van maken – met fiere hoofden! In de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Amen

Ari van Buuren

Vieringen

Zondag
10:30 uur: Liturgieviering. Dit kan afwisselend een eucharistie- of een woord en communieviering zijn. Zie hiervoor het liturgierooster,waar u ook nadere informatie vindt over de voorganger en het dienstdoende koor.

Contact

Parochie H.H. Martelaren van Gorcum
Linnaeushof 94
1098KT Amsterdam
Bereikbaar via voicemail op 020-6653830
E-mailadres:  secretariaat@hofkerk.amsterdam

 

U kunt ook het contactformulier gebruiken.