Gastsprekers

Gastsprekers in de H.H.Martelaren van Gorcum
Traditioneel worden in de Hofkerk op een aantal achtereenvolgende zondagen in maart en april gastsprekers uitgenodigd om hun licht te laten schijnen over een bepaald onderwerp. In 2016 wijdden de gastsprekers zich met veel overgave aan de Pauselijke Encycliek “Laudato Si”, dit jaar wordt in verband met de 150e verjaardag van de heiligverklaring van de Martelaren van Gorcum aandacht besteed aan Martelaren van toen en Martelaren van nu.

Hieronder treft u de data aan, de namen van de gastsprekers en hun onderwerp. (Aanvang 10.30 uur, m.u.v. de Vesperviering die om 15.00uur begint.)

5-3 Jan Stuyt sj Over Pater Frans van der Lugt sj toespraak
12-3 Ari van Buuren Over Dietrich Bonhoeffer toespraak
19-3 Henrik Roelvink ofm Over de Martelaren van Gorcum  toespraak
26-3 Cornell Evers Over Zuster Dorothy Stang toespraak
1-4 Frank de Haas Over Etty Hillesum (Vesper)

Op 5 maart opent Pater Jan Stuyt de serie met een toespraak over zijn orde-genoot Pater Frans van der Lugt (1938-2014). In 1980 ging Frans van der Lugt in Syrië werken, op verschillende plaatsten, vanaf 2011 in Homs. In januari 2014 vroeg hij in een videoboodschap via YouTube om hulp voor de mensen in Homs als gevolg van de burgeroorlog. Ondanks verschillende waarschuwingen weigerde Van der Lugt Homs te verlaten. Zolang er nog christenen in de stad woonden, wilde hij daar blijven. Op 7 april 2014 werd bekend dat Van der Lugt door pistoolschoten in het hoofd om het leven was gekomen.
Ari van Buuren spreekt op 12 maart over de bekende Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), geëxecuteerd in de Tweede Wereldoorlog wegens zijn verzet tegen Hitler. Hij voorzag de secularisatie als geen ander en schreef er inspirerend dagboek en brieven over in de gevangenis, uitgegeven onder de titel Verzet en Overgave.

19 maart zal Pater Henrik Roelvink spreken over de Martelaren van Gorcum. Het boek “Gehangen Heiligen” over de Martelaren van Gorcum, waarvan hij medeauteur is, verschijnt in juni 2017.

Op 26 maart spreekt Cornell Evers, buurtbewoner, fotograaf en journalist. Door zijn vele bezoeken mag hij zich deskundige noemen op het gebied van Zuid Amerika. Zijn toespraak is gewijd aan Zuster Dorothy Stang (1931-2005), die als missionair werker het Amazonegebied in trok, waar ze er getuige van was dat steeds grotere stukken tropisch regenwoud werden gekapt en verwoest. Ze hielp de arme bevolking waar ze kon, vaak tegen de wensen van regering en multinationals in. Al gauw ontving ze bedreigingen. Tenslotte zat ze de gevestigde orde zo in de weg dat ze in 2005 door twee gewapende mannen werd doodgeschoten .
Op 1 april zal voor en tijdens de Vesperdienst aandacht worden besteed aan Etty Hillesum (1914-1943), een Joodse vrouw die door haar dagboeken na de oorlog grote bekendheid kreeg.

***

Jan Stuyt (1950) is priester en jezuïet. Hij studeerde theologie in Amsterdam en was er pastoor van de Krijtberg van 1996 tot 2003. Hij werkte verscheidene jaren voor de Jesuit Refugee Service: eerst bij de Vietnamese bootvluchtelingen in Maleisië en de Filippijnen, daarna in 1993 Bosnië en Kroatië. Vervolgens nog eens vijf jaar op het JRS-kantoor in Brussel waar hij de deelnam aan het lobbywerk van kerken bij de EU voor vluchtelingen en asielzoekers. Na een korte periode als deken van Nijmegen is hij nu secretaris van de Vlaamse en Nederlandse jezuïeten met als standplaats Antwerpen.
Ari van Buuren is theoloog, gestalt-therapeut
en intercultureel consulent. Hij heeft ervaring in onderwijs, kerk en vooral gezondheidszorg. In het UMC-Utrecht was hij hoofd van de Dienst voor Levensoriëntatie & Geestelijke Verzorging.
Zijn aandachtsgebieden zijn: spirituele groei, mystiek, retraites, poëzie, proces-begeleiding en interreligieuze dialoog (URI/United Religions Initiative). Het gaat hem om de weg van passie naar compassie.
Hij schreef de boeken: ‘De passie van leven, liefde en dood’ (2009) en ‘Stemsleutels – bespiegelingen over woord, stem en taal’ (2015).
Verbinding is zijn kracht.
Hij is actief en adviserend betrokken bij de Hofkerk en is o.a. lid van de Pastoraatsgroep.

Henrik Roelvink (1937) is priester, theoloog en Franciscaan. Hij vertrok in 1966 naar Zweden waar hij in diverse functies binnen de orde en de wetenschap werkzaam was. In 2013 keerde hij naar Nederland terug en hij woont in Nijmegen in de communiteit van de franciscanen, waar hij twee hoofdtaken heeft. Hij is gardiaan ( huisoverste) met zorg voor de broeders, en hij schrijft (nog steeds) franciscaanse artikelen en boeken, maar nu in het Nederlands. Pater Roelvink is (mede)auteur van een boek over de Martelaren van Gorcum, getiteld “Gehangen Heiligen”, dat in juni 2017 verschijnt.
Cornell Evers (1951) is muziekjournalist, publicist en fotograaf. Hij was redacteur bij het Nederlandse popmuziektijdschrift OOR. Naast OOR publiceerde hij in bladen en kranten als Jazz Nu, Nieuwe Revu, Groene Amsterdammer, Volkskrant, HP De Tijd, Arts & Auto, Hervormd Nederland, Esquire en Residence.
Sinds 1990 reist C. Cornell Evers regelmatig door het Amazonegebied. In Manaus, hoofdstad van de Braziliaanse deelstaat Amazonas, werkt hij samen met lokale musici, kunstenaars, dichters en fotografen. Daar raakte hij gefascineerd door de zuster over wie hij spreekt, zuster Dorothy Stang.
Samen met Anneke Nolet beheert hij de website I Amazonia.