Pastoraal woord 10 mei – Pastor Marianus

Zolang er in verband met corona geen vieringen mogelijk zijn, hebben we de voorganger van de zondag gevraagd zijn korte overweging over de lezing van die zondag op de website en de nieuwsbrief te plaatsen. Iedere volgende week leest u dus een overweging van een andere voorganger en verplaatsen wij de overweging van deze week naar het kopje “Overwegingen”.

5e zondag na Pasen

Wees niet ongerust en vertrouw op God, Jezus Christus!
Lieve parochianen, mag ik weer even bij u langs komen? Hoe gaat het? Goed, hoop ik. Met mij en de andere paters gaat het goed, Godzijdank. Dankbaar genieten we van de zon en Gods mooie schepping rondom ons.
Maandagavond 4 mei was ik aanwezig bij de Dodenherdenking van de slachtoffers van de 2e wereldoorlog in onze Martelarenkerk. Toen ik 19:30 de kerk binnenliep, waren er al kosters en leden van de pastoraatsgroep aanwezig. Langzaamaan kwamen bezoekers binnen. De sfeer was sereen. De aanwezigen stonden rond de Mariakapel. Verschillenden legden bloemen neer om Moeder Maria en de oorlogsslachtoffers te eren. Om 19:45 werden de kerkklokken geluid. Het was heel stil in de kerk. Herinneringen kwamen op in onze gedachten. Al die oorlogsslachtoffers vochten voor vrede en vrijheid. Na de 2 minuten stilte zongen we uit ons volkslied, het Wilhelmus. Daarna ging ieder weer huiswaarts. Het was een mooi moment om opnieuw te ervaren dat vrede en vrijheid superbelangrijk zijn in ons leven als mens om die goed te bewaren. Er kwamen zo’n 65 mensen langs. De helft van hen bestond uit ouders en kinderen. Hartelijk dank hiervoor aan allen!
Onze kerk vraagt alle medegelovigen in de meimaand de Rozenkrans mee te bidden. Dit eeuwenoud gebed betekent wereldwijd nog steeds veel voor zovele mensen. U kunt dit thuis bidden samen met uw kinderen of huisgenoten. Met de rozenkrans bidden we niet tot Maria, maar samen met Haar tot God, Jezus Christus. Maria is vol van Gods genade, omdat de Heer Jezus Christus altijd bij haar aanwezig is. Ik ben blij te weten dat moeder Maria bidt voor ons: nu en ook in het uur van onze dood. In deze context begrijp ik heel goed de betekenis van de woorden van onze Heer Jezus uit het Johannesevangelie 14,1: ‘Wees niet ongerust en vertrouw op God, Jezus Christus.’ Met dit geloof staan wij sterk in de corona-crisis.
Op zondag 10 mei: Moederdag dachten we aan alle moeders in de wereld. Hoeveel kunnen moeders betekenen? Als ik aan mijn eigen moeder denk, komen deze woorden in mij op: liefde, zorgzaamheid, aandacht, opvoeding, geborgenheid, warmte, nabijheid, aanwezigheid, samen bidden, zinvol leven, discipline, respect en verantwoordelijkheid. Ik houd – nog steeds – veel van haar!  Mam, ik bid voor je. God zegene je leven en alles, waarin je plezier hebt. Mam, ik houd van je met Gods zegen!
Pastor Marianus Jehandut SVD