Alles op het gebied van het kinderpastoraat in de advents- en kersttijd vindt u via deze link
Alles op het gebied van het kinderpastoraat in de advents- en kersttijd vindt u via deze link
Om te vieren dat we eindelijk weer allemaal mogen zingen wil koor Jubilemus Domino de eerste vieringen extra gelegenheid bieden voor samenzang.
In de eerste viering waarin wij weer als koor meewerken: 17 oktober aanstaande zingen wij de bekende 8e Gregoriaanse Mis, zodat wij, de zingende koorleden, samen met onze parochianen, een nieuwe start kunnen maken.
Op 31 oktober zingen we een bijzondere mis, geschreven door Albert de Klerk voor schola (koor) en volk. Wij willen iedereen de gelegenheid geven om van tevoren kennis te maken met deze prachtige muziek zodat we later in die viering deze ook echt samen kunnen zingen.
Hiervoor bent u uitgenodigd om één of twee keer ons eerste repetitie uur mee te maken op de dinsdagavond. Dat gaat dan om dinsdag 19 en 26 oktober van half 8 tot half 9.
Bladmuziek en oefenopnames vindt u hieronder.
Catharina Bonsel
Bij de passages voor het koor staat een "s"(schola = koor), bij de volkspartijen staan een "p".
Catharina Bonsel schreef bij deze bestanden:
"Om te vieren dat we weer allemaal mogen zingen, koren en kerkgangers,
willen wij, het koor Jubilemus Domino, in de viering van zondag 31
oktober, waarin we stilstaan bij Allerheiligen een mis zingen van Albert
de Klerk.
Deze mis, de 'Peoples Mass', met de gebruikelijke Latijnse misteksten,
wordt namelijk éénstemmig, door afwisselend koor èn volk gezongen.
Begeleid door prachtig, veelstemmig orgel.
Wij willen kerkgangers de gelegenheid geven van tevoren kennis te maken
met deze mis en deze wat te oefenen, zodat we in de viering echt kunnen
samenzingen.
Oefenen kan door zelf de bladmuziek en studieopnames te downloaden en
daarmee te oefenen.
Wij gaan als koor op dinsdagavond 19 en 26 oktober van half 8 tot half 9
aan deze muziek werken, iedereen die mee wil doen is welkom. We oefenen
in de kerk, daar is ruimte genoeg.
Later die avonden staat o.a. het prachtige Gregoriaanse Salve Regina op
het programma voor wie er geen genoeg van kan krijgen".
Van 25 juni tot 9 januari 2022 brengt Museum Catharijneconvent in Utrecht een tentoonstelling over Maria Magdalena, die ook in de Dominicaanse traditie geldt als de eerste prediker.
Voorafgaand aan het bezoek aan het Catharijneconvent organiseert Plein van Siena een bijeenkomst over Maria Magdalena. Wie is deze vrouw die al eeuwenlang blijft inspireren? Wie is zij voor ons? Ontmoet daarna de veelzijdige Maria Magdalena van kroongetuige tot zondares tot feminist in oude bronnen, in klassieke en hedendaagse beeldende kunst en populaire cultuur in het Museum Catharijneconvent.
Begeleiding: Marieke Maes
Wanneer: zaterdag 25 september 15:00 in Plein van Siena, Rijnstraat 109. Kosten € 9,-.
Zaterdag 2 oktober bezoek aan Catharijneconvent. Verzamelen 15:00 Lange Nieuwstraat 38, 3512 PH Utrecht. Kosten: € 3,- toeslag met museumkaart of € 17,-. Meer info: www.pleinvansiena.nl. Opgeven: info@pleinvansiena.nl.
Het Hooglied: in de loop van eeuwen is er geen boek in de Schrift waarover zoveel is geschreven. De kerkvader Origines schreef er in de derde eeuw maar liefst tien boeken over. En later Hadewych, Johannes van het Kruis, Hugo Claus, Judith Herzberg. Hoe zou dat komen?
In twee avonden gaan we het Hooglied verkennen. Lezen in de tekst en proberen te ontdekken waarom dat bijbelboek steeds zoveel mensen aan het denken en schrijven heeft gezet. Is het omdat het eigenlijk gaat over de liefde van God voor zijn mensen? Of gaat het over het wonder van de liefde tussen mensen die het ‘hoogste lied’ zingen? Of is het iets anders? Waarom heeft dat boek eigenlijk een plaats gekregen in de Bijbel?
We lezen uit het Hooglied aan de hand van de vertaling van Gerard Swüste in "Uit het leven gegrepen, Salomo’s Spreuken, Prediker en Hooglied" vertaald en toegelicht, Skandalon 2020.
Begeleiding: Gerard Swüste
Wanneer: wo 10 en 17 nov
Tijd: 19:30
Kosten: € 9,-
Opgeven: info@pleinvansiena.nl.
Op zaterdag 9 oktober a.s. van 09.30 tot 11.30 uur is weer de halfjaarlijkse kledinginzameling
voor Sam´s Kledingactie! U kunt dan kleding en schoenen die u niet meer draagt, maar waar
iemand anders misschien nog wel blij van wordt inleveren bij onze kerk. De ingezamelde
goederen worden door Sam’s Kledingactie verkocht, en de opbrengst komt deze keer ten goede
aan een project van Cordaid voor schoolkinderen en hun ouders in Oeganda, in het district Kamuli,
in de regio Busaga.
Door uw steun kunnen kinderen weer naar school
De basisschool is de basis voor de toekomst, dat geldt voor elk kind, jongens én meisjes.
In het Oegandese onderwijssysteem loopt het schooljaar van februari tot en met december. Sinds
1997 is basisonderwijs er gratis. Kinderen gaan vanaf 6 jaar naar de basisschool, die 7 jaar duurt.
Zo’n 94% van de kinderen gaat inderdaad naar de lagere school, maar slechts 67% maakt deze ook
af. Uiteindelijk gaat maar 24% van de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Cordaid verwacht
dat door de COVID-19 pandemie, waardoor de scholen ook in Oeganda gesloten waren, dit
voltooiingspercentage in Kamuli nog zal zijn afgenomen. Veel ouders zijn er nu aan gewend hun
kinderen in te zetten in het huishouden en op het land. Cordaid probeert deze gewoonte te
doorbreken door via de scholen met de ouders in gesprek te gaan, om ze ervan te overtuigen hoe
belangrijk de basisschool is.
Maar vaak ook is de armoede bij de mensen zo groot, vooral nu veel
ouders geen werk of minder inkomsten hebben sinds COVID-19, dat ze de extra hulp van hun kind
simpelweg niet kunnen missen. In dat geval probeert Cordaid deze ouders te helpen door ze een
steuntje in de rug te geven met een schoolpakket waarin o.a. een schooluniform zit.
Met uw steun in de vorm van uw gebruikte kleding en schoenen zorgt Sam’s Kledingactie er
samen met Cordaid voor dat kinderen die na Covid-19 niet terug zouden komen, na de heropening
mogelijk toch weer naar school gaan. Die steun is werkelijk onbetaalbaar voor hen: door naar
school te gaan, maken zij kans om te kunnen ontsnappen uit de armoedecirkel en een betere
toekomst voor zichzelf te creëren!
Voor meer informatie over het werk van Sam’s Kledingactie, en over wat er wel en niet mag worden
ingeleverd kunt u terecht op www.samskledingactie.nl (wat mag wel ingezameld worden: draagbare,
schone kleding, lingerie en accessoires zoals tassen en ceintuurs, maar ook schoenen en
huishoudtextiel. Alles verpakt in afgesloten vuilniszakken. Let op: gordijnen mogen wel, maar
kussens, dekbedden en knuffels niet!) U kunt ook contact opnemen via 088-2080100.
Wilt u misschien de digitale nieuwsbrief van Sam´s ontvangen? U kunt zich aanmelden op
http://www.samskledingactie.nl
Themavieringen ‘Inclusieve Samenleving’
Dit najaar worden er 3 themavieringen met gastsprekers over de Inclusieve Samenleving gehouden op 19 september, 3 oktober en 17 oktober.
De eerste viering is in het kader van de Vredeszondag 19 september met als gastspreker ds René Visser van De Bron.
Een inclusieve samenleving betekent een samenleving, waarin niemand uitgesloten wordt. Het Rijk van God kent geen exclusiviteit, geen rangen of standen. Op Vredeszondag lezen we in het Marcusevangelie: “Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.” (9,35).
In deze geest werken we bewust aan een meer interculturele, missionaire en diaconale C&F-parochie. Laten we zonder oordeel naar elkaar kijken. We willen daarbij meer verbinding met elkaar zoeken. Anders leven we ieder voor zich en langs elkaar heen. Hoe gaan wij weer en meer samen leven?
Zonder oordeel naar elkaar willen kijken èn nieuw met elkaar leren samen leven zijn volgens ons de twee hoofdthema’s waar het om gaat.
Gastspreker op 3 oktober is pastor Godian Ejiogu, die samen met Ari van Buuren voorgaat. Godian is afkomstig uit Nigeria. Hij deed jarenlang pastoraal werk in Rotterdam en Amsterdam-West, en werkte ook in het drugspastoraat. Nu is hij geestelijk verzorger met als specialisatie cultuur-sensitieve zorg voor niet-westerse migranten. Hij wil kortom peace-servant zijn.
Een citaat van Godian: “Gehoord worden is al geestelijke genezing voor de mens. De kerk moet mogelijkheden creëren, ruimte scheppen.”
Bekend gastspreker op 17 oktober is Daan Savert, die samen met Frank de Haas voorgaat. Hij werkt in het Jeannette Noëlhuis: een leefgemeenschap in Amsterdam Z.O., Dantestraat 202. Hun levensstijl is gebaseerd op eenvoud, gastvrijheid, gebed en actie voor een betere samenleving.
Een citaat van Daan: “Theologie is een koorddansact, tussen bescheidenheid en brutaliteit. Als theoloog sta je in dienst van een groot mysterie dat je nooit kunt claimen of volledig begrijpen. Tegelijk is theologie in het spoor van Jezus van Nazaret een poging om het ‘zout der aarde’ te zijn.”
Frank de Haas en Ari van Buuren
Nu er breed gevaccineerd is en het einde van de coronapandemie in het zicht is, al zijn we er nog niet helemaal, zijn we blij aan het begin van het seizoen 2021/2022 weer een aantal activiteiten te kunnen ontplooien, sommige oud en vertrouwd, andere nieuw.
Sommige activiteiten zijn al geheel voorbereid en gaan binnenkort van start, andere zijn nog in de “ontwerpfase”.
Met plezier geven we hieronder een opsomming van de activiteiten zoals we die in de pastoraatsgroep voor het komende seizoen hebben bedacht. Omdat we geen prioriteiten willen leggen, presenteren we ze in alfabetische volgorde.
Ondanks dat veel parochianen tijdens de “aangepaste” collectes tijdens de coronatijd hebben bijgedragen via de schalen achter in de kerk of via de bankrekening van de kerk, zijn de inkomsten uit collectes toch behoorlijk achtergebleven. Het locatiebestuur wil dus graag, zo gauw dat verantwoord is, de “normale” collectes tijdens de vieringen hervatten. Natuurlijk beseft het locatiebestuur dat de huidige groep collectanten voor een groot deel oud en kwetsbaar is en dus zullen er aanvullingen nodig zijn. Hiertoe gaat het bestuur zeer binnenkort met huidige college van collectanten in gesprek.
(contact: Bob Michels: bobmichels@upcmail.nl).
De filmclub “Hof der Verbeelding” gaat op 23 september a.s. opnieuw van start. En wel met de film “Hors Normes”, een Franse film spelend in de banlieu. Deze herstart vindt plaats tijdens de Vredeweek en de film wordt vertoond in de Koningskerk,
Na deze première gaat de Hof der Verbeelding als vanouds verder in de Zoetmulderzaal, elke 2e donderdag van de maand. Aanmelden blijft voorlopig verplicht want in de Zoetmulderzaal geldt nog een maximaal aantal aanwezigen van twaalf. Binnenkort vindt u het programma voor de komende maanden op de website. (contact: René van Eunen: renevaneunen@gmail.com)
“Als parochianen in gesprek” gaat in oktober weer beginnen op het vertrouwde tijdstip in de ochtend. De eerste datum zal zo snel mogelijk bekend worden gemaakt. Overigens zijn meer deelnemers van harte welkom. Aanmelden kan bij Frank de Haas (f.haas@planet.nl), de gespreksleider van de groep.
De kerststallententoonstelling, die al helemaal voorbereid was voor 2020 gaat dit jaar door in de vernieuwde Noordbeuk. Opening vindt plaats na de viering van zondag, 19 december 2021. (Contact: Bert Hilhorst: bert.hilhorst@live.nl)
De voorbereiding voor de 1e Communie start op zaterdag 4 september. Er zijn ongeveer twintig communicanten en de aanmelding is inmiddels gesloten. De generale repetitie vindt plaats op 20 november en de viering is op zondag, 21 november, Het PeeBee-kinderkoor zal zingen.
Gezinsvieringen vinden plaats op 5 december en kerstavond, 24 december. In het nieuwe jaar wordt gestreefd naar gezinsvieringen iedere twee maanden.
(Contact: Erika van Hove: erika.vanhove@icloud.com)
Op 12 september a.s., na de feestelijke opening van het seizoen 2021/2022, starten we weer met het koffiedrinken in de zijbeuk. Daarbij blijft het noodzakelijk de nodige voorzichtigheid te betrachten in verband met corona. Zo handhaven we de anderhalve meter, mogen er maximaal 4 mensen aan een tafel, gebruiken we verpakte koekjes en cupjes koffiemelk. De aanwezigen worden verzocht zo veel mogelijk op hun plaats te blijven zitten. (Contact: Netty Disch: nettydisch@live.nl)
De pastoraatsgroep hecht grote waarde aan de nazit, die in de coronatijd in de plaats van het koffiedrinken is gekomen. En de waardering voor de nazit wordt gedeeld door de deelnemers. Tijdens de nazit gaan de deelnemers met de voorganger(s) in gesprek over de viering, er kan gereflecteerd worden op de overweging, de liederen en de algehele verzorging van de viering. Heel vaak ontstonden boeiende gesprekken, soms zelfs stevige discussies. Bijna iedereen deelt de mening dat de nazit een waardevolle aanvulling op de liturgische viering is.
Koffiedrinken en nazit zitten elkaar enigszins in de weg. Veel mensen vinden het plezierig om samen koffie te drinken en gezellig wat te praten, anderzijds is er een groeiende groep mensen die hoge prijs stelt op een nazit.
Om dit dilemma op te lossen is er een proef tussen 19 september en 14 november, waarbij koffie gedronken wordt in de koffiebeuk en er gelijktijdig een nazit plaatsvindt in de oude sacristie. De “nazitters” zetten hun eigen koffie in de oude sacristie. Na afloop van deze proefperiode wordt bekeken of deze tweedeling verder voortgezet wordt of dat naar andere wegen gezocht moet worden.
De koffieochtenden in de pastorie onder leiding van Netty en Jessica Disch gaan weer van start op de 3e dinsdag in oktober.(10-12 uur) (Contact: Netty Disch: nettydisch@live.nl)
Anderhalf jaar geleden vonden er onder grote belangstelling gespreksavonden over liturgie plaats onder leiding van Pastor Simon Evers. Het ligt in de bedoeling een dergelijke bijeenkomst opnieuw te organiseren, waarschijnlijk in november 2021 en dan in de middaguren. Nadere informatie verschijnt, zodra beschikbaar, op de website en in de nieuwsbrief.(Contact: Ari van Buuren: avanbuuren2@upcmail.nl)
Onderzocht wordt of er onder de parochianen belangstelling bestaat om op geregelde tijdstippen een meditatie uur te organiseren, misschien op vrijdagochtend. (Contact: pastoraatsgroep@hofkerk.amsterdam)
De parochievergadering is hèt democratische orgaan binnen een parochie, en dient zijn instemming te geven over een aantal, de parochie betreffende zaken, met name financiële aangelegenheden. Door corona is de PV al geruime tijd niet meer bij elkaar geweest. Het locatiebestuur gaat op korte termijn een nieuwe bijeenkomst organiseren. (Contact: Arthur Anderegg: anderegg@xs4all.nl)
In de Nassaukerk vinden geregeld Taizé-vieringen plaats, gebaseerd op de vieringen in het oecumenische klooster in Taizé. Janneke de Bruin gaat binnenkort zo’n dienst bijwonen en informatie inwinnen om te kijken of dit concept ook in onze parochie kan worden toegepast. Contact: pastoraatsgroep@hofkerk.amsterdam)
De themavieringen vinden plaats op 19 september met Ds. René Visser uit de Bron; 3 oktober met pastor Godian Ejiogu en op 17 oktober met Daan Savert (Jeannette Noëlhuis). Het thema is “Inclusieve Samenleving” en nadere informatie verschijnt binnenkort op de website. (Contact: pastoraatsgroep@hofkerk.amsterdam)
In navolging van vorige jaren waren we van plan na de opening van het seizoen een tuinfeest in de tuin van onze kerk te organiseren. In verband met de nog steeds beperkende maatregelen rond corona is dit uitgesteld tot het voorjaar van 2022.
(Contact: Erika van Hove: : erika.vanhove@icloud.com)
De Advents-vesperviering vindt plaats op 11 december. Bekeken wordt of aan de vesper nog een programma en een maaltijd verbonden kunnen worden.
Contact: Janneke de Bruin: pastoraatsgroep@hofkerk.amsterdam)
Vredeszondag, vanouds een oecumenisch gebeuren, vindt dit jaar nog plaats in gescheiden locaties. De vieringen in Koningskerk, Bron en Martelaren zijn op een enkel lied na identiek. De nieuwe predikant van de Koningskerk, ds. Clifton Walker gaat voor in de Bron, ds. Visser uit de Bron, gaat samen met Janneke de Bruin bij ons voor en Ari van Buuren leidt de dienst in de Koningskerk.
Alle drie de kerken zenden hun viering uit via hun livestream.
Contact: Ari van Buuren: avanbuuren2@upcmail.nl)
’s Avond wordt in de Koningskerk de film Hors Normes gedraaid, tevens de première van de Hof der Verbeelding
Vrijdag
Naast zijn wekelijks spreekuur gaat pastor Marianus op vrijdag ook huisbezoeken afleggen. Bekeken wordt nog of op vrijdag, net als in het begin van de lock down, de kerk een uurtje open kan zijn voor gebed of een kaarsje. Indien het meditatie uurtje georganiseerd gaat worden, zal dat waarschijnlijk ook op vrijdag plaatsvinden.
Contact: pastoraatsgroep@hofkerk.amsterdam)
Zondag
10:30 uur: Liturgieviering. Dit kan afwisselend een eucharistie- of een woord en communieviering zijn. Zie hiervoor het liturgierooster,waar u ook nadere informatie vindt over de voorganger en het dienstdoende koor.
Parochie H.H. Martelaren van Gorcum
Linnaeushof 94
1098KT Amsterdam
Bereikbaar via voicemail op 020-6653830
E-mailadres: secretariaat@hofkerk.amsterdam
U kunt ook het contactformulier gebruiken.
De Parochiekerk HH Martelaren van Gorcum, ook bekend als de Hofkerk, is sinds 1927 gevestigd aan het Linnaeushof te Amsterdam. De kerk – een schepping van de architect Kropholler met veel beelden en prachtige glas-in-lood ramen van de hand van de Benedictijner monnik Dom Van der Meij – is een Rijksmonument. De parochie maakt deel uit van het samenwerkingsverband Clara & Franciscus, dat de katholieke gemeenschappen omvat van Amsterdam Oost, Amsterdam Zuidoost, Diemen en Duivendrecht.
Parochie H.H. Martelaren van Gorcum
Linnaeushof 94
1098KT Amsterdam
Bereikbaar via voicemail op 020-6653830
E-mailadres: secretariaat@hofkerk.amsterdam
Copyright: HH. Martelaren van Gorcum
Website door: Webheld.nl