4/5 Herdenking 4 mei 1945-2020 – update

Op maandagavond 4 mei is er vanwege de corona-crisis geen publieke Herdenking met sprekers namens de burgerlijke gemeente en namens de kerken.

De Hofkerk zal wèl geopend zijn tussen 19:30 en 20:30 uur. Men kan de kerk betreden via de ingang rechts,  waarna men bloemen kan leggen bij het oorlogsmonument in de
Mariakapel. Daarna dient men naar voren te lopen en via het middenpad naar buiten te gaan, dit alles op 1,5 meter afstand van elkaar.

Om 20 uur, na de twee minuten stilte, zal Godfried Jansen, dirigent en organist van de LWM, op het orgel het Wilhelmus spelen. De grote rouw- en trouwdeuren gaan open. De mensen op het kerkplein kunnen meezingen, alles op 1,5 meter afstand.

Op Koningsdag stonden er 50 bewoners op het kerkplein ook om het Wilhelmus te zingen. Zeer indrukwekkend. Er was ruimte genoeg.

De Hofkerk bevat enkele herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. In de Mariakapel, zijn twee gedenkstenen: één met namen van parochianen, die zijn ‘weggevoerd en niet terug gekomen’. En één voor hen die in het voormalig Nederlands Indië omkwamen.

In de koffiebeuk bevindt zich, ietwat verscholen een gedenkaltaar.

Aan het Adema-orgel – na de Oorlog gebouwd uit een legaat van de Joodse parochiane Elisabeth de Bruin – hangt een plaquette die aan haar herinnert. Elisabeth is in 1943 omgekomen in concentratie-kamp Auschwitz.

Een verhaal over de “klokken van de Martelaren, die de vrijheid inluidden van onze oud buurtgenoot Fons Baede leest u hier.